En klubb med över 30 år av erfarenhet bakom sig och som nyttjar en över 200 år gammal flygteknik.

Ballongklubben 42 bildades den 30 september 1990 i Björlanda Kile på Hisingen för att bedriva tävlingsverksamhet på elitnivå med ballong. Vi har sedan dess med framgång deltagit i 13 SM, 4 EM och 5 VM. Klubbens ordförande heter Poa Ekeblad och är bosatt i Oslo.

Förutom att tävla själva arrangerar vi tävlingar då och då. Förutom att det är roligt, jobbigt och utvecklande är det även en förträfflig möjlighet att sprida information och kunskap till allmänheten om ballongflygning och tävlingsverksamhet.

Allt arbete i klubben är ideellt. Vi flyger inte betalande passagerare. Vill du köpa biljett gäller gula sidornna eller länkarna på Svenska Ballongfederationens hemsida www.ballong.org.

Start på Gärdet i Stockholm en varm kväll i september